torsdag 10 april 2008

Gratis rapporter upphör?

Mycket talar för att de månadsrapporter som jag under ett drygt år lagt upp gratis och åtkomliga för alla framöver endast kommer att vara tillgängliga mot viss ersättning.

Det finns flera orsaker till det. Tidigare har jag lagt ner en hel del tid på det och jag har kontinuerligt lagt till fler fonder vilket gjort att det hela tiden tagit mer och mer tid. Samtidigt har jag gjort lite kontinuerliga förbättringar och omskrivningar vilket tagit en hel del tid även om det också varit lärorikt. På senare tid har jag gjort ett rejält ryck och snyggat upp och förbättrat rapporterna vilket även det tagit en hel del tid. Slutligen gissar jag på att ni som läser månadsrapporterna drar nytta av dem, gör bättre placeringar och faktiskt tjänar en del pengar på att jag lägger ut dem.

Riktigt hur det kommer att ske och hur stor ersättningen kommer att vara är oklart ännu så länge. Jag håller på att arbeta med en site som man ska kunna logga in på och läsa sina personliga rapporter. Som det ser ut nu kommer följande, mer eller mindre stora, förbättringar införas samtidigt:
  • Layouten på rapporterna har fått sig en rejäl uppryckning, det finns en demorapport här.

  • Man ska kunna specifiera vilken eller vilka perioder man vill ha rapporter för, t.ex senaste halvåret eller det senaste året.

  • Man ska kunna specifiera vilka fonder man vill ha med eller eventuellt inte vill ha med.

  • Det ska även gå att få med ett eget index i jämförelserna, d.v.s en sammansättning av ett godtyckligt antal fonder. Det kan t.ex vara den nuvarande hedgeportföljen, vilket ger än väldigt bra bild över hur den korrelerar med olika index och fonder samt hur väl den står sig i alla jämförelser.

  • NHX, Nordic Hedge Fund Index, finns med i alla jämförelser.
Hoppas att ingen blir alltför arg eller besviken ;-).

Skriv gärna eventuella ideér eller synpunkter som kommentarer eller skicka ett mail.

Om det är så att ingen är intresserad av rapporterna längre så får jag iaf reda på det och slipper lägga ut dem på nätet...

2 kommentarer:

Nilspirat sa...

Rapporterna har varit till god hjälp för att få uppfattning om vilken karaktär och kvalitet fonderna har. Man kan komma långt genom att titta på grafer över fondernas utveckling men dina uträkningar och ranglistor hjälper. Några (3-4) hundralappar per år kanske jag skulle vara villig att betala.

Unknown sa...

Har följt din hedgeblogg några månader, och det skulle kännas trist att inte ha tillgång till din statistik. Du ger en bra och snabb överblick över utvecklingen för de olika fonderna, speciellt är det bra att smidigt och samlat kunna se de fonder man inte själv äger.

Har funderat på vad jag är mest intresserad av. Framför allt den samlade bilden, det är intressant att veta hur olika h-fonder beter sig ur olika aspekter, risknivån, volatiliteten, korrelationen. Sedan kan man ju välja vilka faktorer som betyder mest för en själv. Men det är mer sporadiskt jag använder mig av informationen, det är snarare så att man följer utveckligen och reagerar om något händer. Att egna fonder börjar sacka efter, att nya fonder visar sig intressanta.

En siffra som jag saknar, eller i varje fall inte hittat, är utvecklingen ackumulerat under innevarande år. Jag har ofta ett årsperspektiv, gör någon sorts bokslut efter kalenderårets slut, och börjar räkna på nytt från 1 januari.

Som Johan skriver, några hundra per år skulle kanske vara rimligt.