söndag 24 februari 2008

Askja eller Krafla?

Har funderat på vilken av Kaupthings fonder Askja och Krafla som jag ska investera i. Båda har utvecklats bra sedan start och har låg korrelation med börsen vilket är något jag värdesätter. Askja har gått bättre men har högre standardavvikelse, precis som Kaupthing uppger att den ska ha, vilket gör den mer riskfylld.

Tittar man närmare på dem ser man dock att korrelationen mellan fonderna är 0.993 vilket innebär att fonderna har i princip samma rörelser. I bilden nedan har jag plottat avkastningen månad för månad för Askja, Krafla samt 0.65 * utvecklingen för Askja.



Efter det har jag tittat på utvecklingen för 1000 kr investerade i Krafla resp. 650 kr investerade i Askja. Bilden nedan visar utvecklingen av det totala värdet.



Tittar man därefter på resultatet för 1000 kr investerade i Krafla resp. 650 kr investerade i Askja ser det ut såhär:



Vad drar man för slutsatser av det här då? Min slutsats är att Askja och Krafla verkar ha närmast identiska placeringar, iallafall hittills. Det enda som skiljer fonderna åt är hur stor del de har exponerat mot placeringarna. Därmed konstaterar jag att det inte finns någon anledning till att köpa Krafla. Är det Krafla man vill ha x kr i, så är det bättre att investera 0.65 * x kr i Askja och därmed ha möjlighet att investera resterande 0.35 * x kr i något annat.

Mitt val har mao fallit på Askja.

2 kommentarer:

Nilspirat sa...

Gott val! I alla fall gjorde jag det samma. Jag kombinerade Askja och Katla för att balansera risk. Katla verkar inte korrelera med de två andra.

senne sa...

Tror nog att vi gjort ett bra val :)

Jag kikade lite närmare på korrelationen mellan Askja och Katla. Den är betydligt mindre än korrelationen mellan Askja och Krafla men ändå relativt hög.

Tror ändå att Katla i sig är en bra fond. Ger lite Stella Nova-känsla som jag skrivit nån gång tidigare. Låg korrelation med OMXSPI, låg standardavvikelse samt få negativa månader.