måndag 3 mars 2008

Förbättrad uträkning av standardavvikelse och Sharpekvot

Har lagt lite tid på att rätta till uträkningen av standardavvikelsen och Sharpekvoten i mina jämförelser.

Standardavvikelsen
Är numera i procent och beräknad på årlig basis. Värdet bör vara helt jämförbart med det som fondbolagen ger ut för sina fonder. Eventuella avvikelser förklaras av att man räknat på olika perioder och möjligen något litet avrundningsfel.

Sharpekvoten
Bör nu också stämma väl överens med de värden som de flesta fondbolagen presenterar för sina fonder. Tidigare hade jag gjort det enkelt för mig och bara dividerat månadsutvecklingen med standardavvikelsen. Numera drar jag bort utvecklingen för den s.k. "riskfria räntan", som jag valt som OMRX T-Bill, innan jag dividerar med standardavvikelsen. Sorterar man fonderna efter Sharpekvoten så bör ordningen vara ungefär densamma som innan, det man kan konstatera är att lågavkastande fonder "straffats" relativt de högavkastande. Detta p.g.a att endast avkastningen över OMRX T-Bill räknas i Sharpekvoten.

Eventuella avvikelser mot det värde på Sharpekvoten som presenteras av resp. fondbolag kan förklaras av att man räknat på olika perioder och/eller att man använt en annan referensränta. Något litet avrundningsfel lär också kunna göra att det skiljer.

Det verkar råda viss förvirring om hur man ska beräkna och presentera Sharpekvoten. Bolag använder olika referensräntor och de levererar värden över olika perioder, ofta utan att tydligt klargöra hur värdet är beräknat och för vilken period. Det här gör att det är nästintill omöjligt att jämföra värden för olika fondbolag. Kikar du däremot på de värden jag räknat ut så vet du att de är beräknade på exakt samma sätt och över samma period, därmed också helt jämförbara.

De flesta bolag presenterar värden sedan fondstart men t.ex Erik Penser Hedge verkar presentera standardavvikelse och Sharpekvot för de senaste 24-månaderna, utan att tydliggöra det. Sharpekvoten på -0.49 blir lätt förvirrande när de just ovanför presenterar en avkastning sedan start hos fonden på 49.96% och en avkastning på OMRX T-Bill på 18.63% sedan fondstart.

Kaupthings beräkningar förstår jag mig inte heller på. Det presenterar något som heter "Volatilitet ex post (1år)" som verkar ligga på ungefär dubbla standardavvikelsen jag beräknar. Sedan presenterar de en Sharpekvot som ligger långt under den jag beräknar, ungefär halva värdet.

2 kommentarer:

capfor sa...

Fantastiskt att äntligen hitta någon med samma brinnande intresse för hedgefonder.

Funderar en del hur respektive hedgefond klarat sig i jämförelse med andra jämförbara hedgefonder i upp respektive nedgång...



Kontakta mig gärna!

senne sa...

Är lite osäker på hur jag ska kontakta dig förutom att skriva direkt i din blogg. Skicka gärna ett mail till senne.hedge@gmail.com om du vill.